EARTH without ART is just ´EH´

fredag 16. august 2013

Mitt lille mordmysterium.


Jeg hadde lyst til å skrive en krim - novelle og satte meg ned et par uker i ferien for å skrive.
Historien starter med et drap på ei ung dame, og selv om jeg ikke har tenkt til å lage en tegneserie ut av det, så fikk jeg lyst til å tegne starten på novellen jeg har valgt å kalle "Frykt". Får se om det kommer noe mer seinere ;) 

onsdag 14. august 2013

Jeg hater 1.1.

Tilbake på jobb og man blir satt til å vaske etter sommergjestene. Jeg er ikke den som skrukker på nesa av ting, men alle vet vel at Q-tipen skal i søppelbøtta og ikke kastes ned i do der den kan tette igjen sluk og avløp og skape et helvete for de som kommer etter....

tirsdag 13. august 2013

Snut

Ensider jeg laget for hauger av år siden. Historien er inspirert av en nyhetsartikkel om unge mennesker som fikk psykiske lidelser av å bli satt på glattcelle og filmserien SAW.

tirsdag 6. august 2013

Tegneøvelse; ansiktsuttrykk 1.

Som tidligere sagt er det viktig at man holder tegnehånda aktiv. På nettet kan man finne mange skjemaer med titalls forslag på ansiktsuttrykk som man kan øve seg på. Dette blir mitt første skjema på bloggen min, og det kommer flere utover året.

mandag 5. august 2013

God bok. Årets sommerfavoritter.

Da er snart sommeren forbi, og i to måneder har jeg virkelig kost meg og tatt igjen mye lesing. Her er tre godbiter som jeg anbefaler på det sterkeste.

onsdag 12. juni 2013

Bad timing

Denne ble vanskeligere å jobbe med enn det jeg så for meg da skisseprosessen var på sitt mest kreative. Jeg ville få fram at jeg gledet meg enormt til å se Scott McCloud på Oslo Comic Expo, men at hele opplevelse ble ødelagt av den uka i måneden...Var det nødvendig å ta med tørre fakta fra Wikipedia? Sansynligvis ikke, men jeg er fornøyd med det visuelle uttrykket.

Nedenfor ser dere hvordan skissene ser ut:

mandag 10. juni 2013

Mens vi venter på neste stripe

En litt bearbeidet introduksjon om hva neste stripe vil handle om. Følg med imorgen, og se hva som skjedde :)

Lenge siden sist...



Her ser dere et kremeksempel på hva som skjer når man ikke følger opp tegningen sin og plutselig får i oppdrag å tegne et selvportrett. Til slutt måtte jeg bare legge fra meg pennen og gråte en skvett, men håper alle lærte av dette og ikke venter 3 månedere mellom tegneøktene. SKJERPINGS!!!!!!!!!!!!!!!!

torsdag 6. juni 2013

OCX 7-8 juni 2013

Da er det snart Oslo Comics Expo på Schaus plass, og i tradisjonens tro kommer jeg til å være til stede for å få med meg det som rører seg i tegneserieuniverset, samtidig som jeg skal legge inn et par gode ord om skolen til fremtidige søkere :) Denne tegningen laget jeg i fjor, da Espen og jeg satt på stand og ventet på at tiden skulle gå..

mandag 25. mars 2013

Påskestripe


Jeg ble spurt om jeg kunne lage en tegneseriestripe med påsketema, og dette ble resultatet (som dere også kan finne i påskenummeret til Hof menighetsblad).

søndag 10. februar 2013

Til mamma





Takk for alle de fine minnene vi har delt sammen. Håper du får en fin morsdag og jeg er veldig glad i deg.

lørdag 6. oktober 2012

Serietegnere tolker Edvard Munch på Raptus



 



Kim Holm





Raptus festivalen 2012





Foredraget med Jill Thompson var en fantastisk opplevelse, der hun viste oss hvordan hun tegner og fargelegger illustrasjonene til (her) Beasts Of Burden. Originaler ble sendt rundt, og man kan ikke annet enn og la seg imponere over akvarellene hennes.



Britiske Mike Collins og russiske Konstantin Komardin tegner og forteller om arbeidene sine. Begge har jobbet med flere prosjekt innen science fiction, så dette er en genre begge er komfortable med.


Jeg fikk muligheten til å bestemme hva Disneytegneren Giorgio Cavazzano skulle tegne, og foreslo en scene der Magia von Tryll endelig har fått kloa si i tiøringen til Onkel Skrue. Det var morsomt å se hvor raskt han jobbet, men det er kanskje lett når man har jobbet for Disney i 40 år...


onsdag 12. september 2012

To striper, samme grunnidé.


 Ideen fikk jeg under SummerCamp på jobben i juni. Elevene var uengasjerte og jeg følte at jeg snakket for døve ører. Uansett hva jeg sa, fikk jeg ingen respons.
Plutselig kommer en av de håpløst irriterende reklamepausene på Spotify, og elevene våkner opp av dvalen og faktisk svarer med morsomheter og spydige kommentarer mot stemmen i radioen.
Hva må en stakkar gjøre for å få samme engasjement i klasserommet???


 VERSJON 2:
Samme utgangspunkt, men tenkte at poenget her skulle være en kommentar på at mange ungdommer idag laster ned musikk og film ulovlig fra nettsider som PirateBay. Jeg kunne sikkert laget mine egne pirater, men jeg hadde lyst til å tegne Kaptein Krok og Smee (vet ikke hva han heter på norsk...), og som en humor-serie, kan jeg komme unna med at dette går innunder kategorien PARODI.

lørdag 4. august 2012

Ukas stripe: Boksmell i klasserommet

På lærerskolen ble vi fortalt at vi skulle ta elevene seriøst og håndtere kritikk som en utfordring til å bli bedre lærere...Desverre var det ingen som fortalte hvordan man håndterer PMS og morgen- grettenhet på en dag man våkner opp på feil side av senga. 

torsdag 26. juli 2012

Ukens stripe; Go`gutten.

Jeg er et kattemenneske, og litt i overkant flink til å skjemme bort de fire hårballene mine. Det at folk vet at jeg bor sammen med noen er vel det som redder meg fra tittelen; "Gatens gale katte-kvinne".

torsdag 19. juli 2012

Ukens stripe; TWILSOMT

Etter at jeg flyttet tilbake til barndomshjemmet mitt, har jeg iherdig prøvd og overtale venner til å gjøre det samme. Foreløpig uten hell, og mange legger skylden på den beryktede "Flisa - myggen", som har etset seg fast på barndomsminnene til de fleste.
Ja, det måtte komme; MIN PARODI PÅ TWILIGHT.
Her måtte jeg bare legge til farger, for å få fram myggens sjarme og utstråling...Likte resultatet og kommer til å fortsette med farger i framtiden...hvis det egner seg best. 



Man merker sikkert at jeg ikke er helt komfortabel med uttrykket ennå, men jeg synes det var gøy og jobbe digitalt med fargeleggingen, og jeg har godt av å øve mer på det.

torsdag 12. juli 2012

UKAS STRIPE. Tilbake til røttene.

Før vi fikk førerkort og bil, var det ikke så mye annet å gjøre enn å nyte omgivelsene rundt oss...av og til ble disse avbrutt av tilfeldige forbipasserende som man etter hvert ble godt kjent med.

onsdag 4. juli 2012

UKAS STRIPE: SNJO


Snjo er kanskje det snodigste produktet jeg kjenner navnet på...og det er SÅ overflødig i kjøledisken på Mega.

tirsdag 26. juni 2012

UKAS STRIPE

JEG HAR LENGE SITTI PÅ IDEEN TIL EN TEGNESERIE SOM I GROVE TREKK HANDLER OM ET PAR SOM FLYTTER FRA BYEN OG UT PÅ LANDET. I DENNE STRIPA BLIR MAN PRESENTERT FOR SERIENS HOVEDPERSONER OG DERES NEMESIS; DEN ONDE MESTERHJENEN BAK ALLE FRISTELSER I FORBRUKER- SAMFUNNET...UANSETT HVOR HÅRREISENDE UNØDVENDIG DET ER SÅ BARE MÅ MAN PRØVE DET...